pappa!



När slutsignalen ljöd i Malmö Arena och den dramatiska straffläggningen mellan Warberg och Storvreta skulle ta vid gjorde Jörgen Karlsson sin sista match med Uppsalalaget. Frågan var om han skulle skiljas från föreningen som dubbel SM-guldmedaljör eller med en silvermedalj runt halsen.

Jörgen Karlsson är tränaren som gick till Storvreta för sju säsonger sedan, sadlade om från tränare och valde att bli materialare. Valet att bli det gjordes eftersom han själv alltid har saknat en materialare i klubbarna han varit tränare i.

När innebandysajten besöker Jörgen i hans hem på tisdagen gick det inte att ta miste på vilket hus han bor, på husets staket och brevlåda sitter fortfarande löpsedlarna kvar som förkunnar vilka som är Svenska mästare i innebandy. Något längre guldfirande blev det dock inte för Jörgen som var på sitt jobb på dagis redan på måndag morgonen.

Det blir en kort tid hemma med familjen, landslaget spelar i Linköping kommande helg och Jörgen är materialare även där. Mitt kontrakt med herrlandslaget går ut om en månad berättar han men hoppas att det blir förlängt. Oavsett hur det går med landslaget så är han säker på att det inte kommer att bli en fortsättning i Storvreta.

- Jag har gjort mitt i Storvreta, det är dags att gå vidare, säger Jörgen och menar att han behöver nya utmaningar.
- Jag vill vara med och bidraga till framgång i herrlandslaget. Jag har vunnit allt som går att vinna med Storvreta och vill väldigt gärna ha ett VM-guld med landslaget.

Under sina år i Storvreta har Jörgen alltid kommit först till träningar och samlingar och gått sist. På dagen går det åt en del tid för att hämta frukt och i samband med matcher även kläder till och från tvätteriet.
Som materialare är han lagets allt i allo. I landslaget har han ett skrivet schema över precis allt som skall göras och exakt när det skall göras. Det kan vara sätta på kaffet eller hänga upp kläderna på galgar i omklädningsrummet, inget lämnas åt slumpen.

Vad har varit roligast/tråkigast under dina år i Storvreta?
- Det värsta jag har varit med om under mina år i Storvreta var när fel tröjor hamnade i lagväskan inför en bortamatch mot Järfälla. Ansvaret var uppdelat och även om det inte var jag som bommade att lägga ner rätt tröjfärg så kändes det som att hela innebandysverige undrade vad man hade för materialare i Storvreta. Vi fick låna Järfällas reservställ för att kunna spela matchen. Det var så pinsamt att jag var nära att sluta.

- Det bästa jag har varit med om känns just nu som att det var helgens SM-guld i Malmö, men det största var nog när klubben lyckades värva Mika Kohonen. Han var då, och är fortfarande världens bästa innebandyspelare, en grym spelare och en fantastisk människa.

Hur länge har du jobbat som materialare i landslaget?
- Min debut i landslaget var för exakt två år sedan i Piteå. Jag hamnade bredvid Ulf Hallstensson på planet upp dit, berättade vem jag är och hur jag jobbar vi fick en bra kontakt med varandra och han tyckte om mitt sätt att jobba. En del andra landslagsledningar tycker att jag skämmer bort spelarna, men det är samma som jag har gjort i Storvreta i alla år. Har man dessutom kommit till svenska landslaget, då kommer man inte längre då skall det vara hög nivå på allt man gör tycker jag.

Hur ser en landslagsträning ut för dig?
- Jag vill vara i hallen minst 40 minuter före grabbarna vilket funkar bra när vi är i Sverige men när vi är utomlands åker jag med spelarna och kommer fram samtidigt, då är det viktigt att jag är ordentligt förberedd. Jag har alltid fyllt vattenflaskorna innan vi kommer till hallen, jag har ett startkitt med frukt och grönt så allt är klart snabbt när träningen skall starta. Direkt när träningen startat börjar jag planera för nästa träning, likaså när det gäller matcher.

Hinner du njuta någon gång?
- Ja, svarar Jörgen snabbt och tänker en stund, jag njuter under nationalsången, inför match eller i en träning när allting är framme och alla är igång.

Jörgen är lugnet personifierad han känns trygg och har full koll på allting som han har inflytande över. När han berättar för mig hur han tänker och hur han jobbar så känns en turnering med landslaget som ett maratonlopp, man brukar vara helt slut efter en turnering med landslaget säger Jörgen när jag nämner liknelsen med ett maratonlopp. Det som driver Jörgen är kärleken till innebandyn, tidigare tyckte han att det var få förunnat att få vara med i en klubb som Storvreta.

- Nu känner jag likadant när det gäller landslaget, att det är få förunnat att få vara med och jag vill göra allting så bra som det bara går när jag är med.

Om Jörgen Karlsson skulle sätta titeln ”världens bästa Karlsson” på sitt visitkort så är det nog inte många som skulle protestera. Han tackade för sig i världens bästa klubblag i lördags för att fortsätta som världens bästa materialare i världens bästa landslag. Vi önskar honom och landslaget lycka till i jakten på att återta VM-guldet och åter bli bäst i världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0